Sunday, April 01, 2007

Springbreak

Jag ber om ursäkt för en usel bloggfrekvens de senaste dagarna. Jag har egentligen ingen ursäkt. Utom att det äntligen är vår.

Alla läroböcker om konsumentbeteende borde ha ett särskilt kapitel om svenskar under den första soliga veckan på våren. Alla normala regler och processer sätts ur spel. Att vara marknadsförare på den svenska marknaden i vårtider är lite som att navigera med en kompass som alltid pekar åt söder. Det är bara en sak som räknas: solen.

Om jag ser till mig själv har jag betett mig mycket konstigt den senaste veckan. Några exempel:

- Jag har lagt ner minst 300 krglass, godis och kaffe. Och har ätit/druckit allt utomhus.

- Mitt dygn har helt plötsligt minst 30 timmar. Jag befann mig på gymmet klockan 07.00 i onsdags, eftersom det var så ljust att jag vaknade av mig själv en timme innan jag måste gå upp.

- Jag och Emma blev helt kolugna över uppsatsen. Klockan tre i fredags tittade båda lite slött på klockan, nickade mot varandra och tog cyklarna ner på stan för att spontanshoppa och dricka vin på Ett litet haks uteservering. Kalla mig tråkig, men det hade aldrig hänt i februari.

- Jag har på allvar funderat över att köpa ett par turkosa pumps (jag ändrade mig).

Se där. Att försöka marknadsundersöka något på våren är ett hopplöst uppdrag. Då får man fram saker som att folk jobbar 25 timmar i veckan, dricker minst 3 enheter vin och öl per dag och är allmänt toknöjda med sina liv. Vilket ju är trevligt. Men det får i alla fall mig att tänka ett par gånger på hur omgivningen påverkar konsumenter i sina köpbeslut. Nu ska jag slösurfa lite mer och titta på våra nya, fina påsklijor.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha. Jag har inte tänkt på våren på det sättet förut. Tack för planneranalysen av årstiden.

Men det måste ju finnas saker som bara går att göra på våren i reklamsammanhang? Lansera glassar som blir snackisar t.ex.? :)

9:18 PM  
Blogger Nina said...

Klart att det gör det! Till exempel tycker jag att Systembolaget gör alldeles för lite reklam på våren. De måste ju förlora jättemycket när alla uteserveringar slår upp... :)

Jag tror (på allvar nu då) att nästan alla företag skulle kunna tjäna på att vara lite mer cykliska i sin marknadsföring, och anpassa sig till omvärlden. Som en av mina favoritartiklar så elegant uttrycker det: ask not what the brand evokes, ask what evokes the brand. Att man tänker på sommar när man dricker Pripps Blå är inte alls lika viktigt som att många tänker Pripps Blå så fort det blir sommar.

Men passa på med glassen, snart blir det kallt igen...

8:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nach meiner Meinung sind Sie nicht recht. Ich kann die Position verteidigen. Schreiben Sie mir in PM, wir werden besprechen. levitra kaufen levitra online bestellen [url=http//t7-isis.org]cialis rezeptfrei[/url]

9:30 AM  

Post a Comment

<< Home