Saturday, March 24, 2007

Timme 41

Zen. Vi verkar kunna göra ut favoritidén trots allt. Strategidokumentet är skrivet och den tre rader långa copytexten är klar. Nu väntar vi bara på att Mikis magiska fingrar ska fixa finishen. Dock har Berghs lämpligt nog bestämt sig för att ha öppet hus just idag, och Miki är där och representerar sin klass. Dagens mest förekommande fråga: Hur tänkte dom?

Fick precis ett mail om att skrivarna på Reklamförbundet har pajat. Den här tävlingen liknat allt mer ett avsnitt av 24, eller något sånt.

Och just det, Coca Cola. Jag tycker att de är roliga. Trots att de är världens starkaste varumärke, verkar de inte fatta varför. Anledningen till att Coca Cola är störst och starkast är att de är salienta och passar alla. Problemet med Coca Cola Light är att den marknadsfördes som en nischprodukt mot unga tjejer. Då kan den inte växa hur mycket som helst.

Nu har Coca-Cola fattat det och vill få killarna att dricka Light. Men istället för att expandera det befintliga varumärket slår de knut på sig själva och försöker kränga in ännu en produkt, Zero. Why, but why? Det blir dyrare att producera, dyrare att kommunicera och dyrare att hantera. Enda fördelen är väl ett större hyllutrymme.

Och så har vi reklamen (utan avsändare, enligt högsta mode) som består av en film med en mullrande röst som mässar ordet zero i en rad grabbiga fraser. En av dem är (typ) "zero fiddeling with bras" och en annan (också typ) "zero grumpy girlfriends". Känns modernt och intressant, verkligen. Och det är ju absolut INTE Coca-Cola Light. Nej då. Det här är för GRABBAR. Kan inte låta bli att tänka att det låter som ett manus min kusin Max hade kunnat skriva när han var i sin värsta tjejbacillålder någon gång på mellanstadiet.

Filmen signas av med en hemsideadress som jag inte minns och inte kan googla fram. Kom igen, Coke. Bättre kan ni.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

någon aning om hur det går för Coca Zero i Sverige?

I Frankrike går det som tåget - reklamen är rätt töntigt men de har en riktigt cool kampanjsajt.

Jag tror inte alls att det är så tokigt av Coca Cola. För att inte bli ett kännt men ignorerat varumärke måste de vara innovativa och komma med nya produkter. Att lansera Zero under varumärket Coca Cola gör bara Coca Cola än mer salient och underlättar avsevärt lanseringen av Zero... men det är bara min åsikt...

8:56 AM  
Blogger Nina said...

De har inte lanserts än, kommer i april.

Jag fattar vad du menar, men det är hiskeligt dyrt att skapa uppmärksamhet med nya produkter (dessutom kannibaliserar de ju bara på varandra). Bättre i såna fall att överraska med kommunikationen, och locka nya kunder till de befintliga produkterna.

Eller?

9:18 AM  

Post a Comment

<< Home