Monday, March 26, 2007

Den andra sortens reklamskola

Efter helgens tumult av olika reklamskolor slog det mig att en väsentlig del av ämnet reklam inte verkar läras ut någonstans: Branschkunskap. Det tycker jag är synd. Om man inte kan något om branschen man vill in i tror jag att det blir betydligt svårare att lyckas på en anställningsintervju. Om man nu kommer så långt, med tanke på att många inte ens vet vart de ska skicka ansökan.

Själv är jag långt ifrån en expert, men idogt bloggande och en intresse på gränsen till mani har gjort mig hyfsat reklamallmänbildad. Och jag tror på att dela med sig. Så här kommer ett inlägg enbart för studenter. Jag presenterar: Ninas lilla reklambranschskola.

Så får du koll på läget


1. Titta på massor av reklam. Skippa de nedladdade serierna och kolla på vanlig TV istället. Varva mellan två saker: extrem prime-time (håll koll på kvällstidningarnas löpsedlar efter vilket program som gäller) för dyra kampanjer och vardagsnatt för dem med mindre budget. Det är bra att se filmerna i sin rätta miljö, då märker man vilka som sticker ut. Kolla Youtubes topplista för de utländska favoriterna. Låna Guldäggsboken och läs tills ögonen blöder.

2. Läs tidningen.
Resumé och Dagens Media varje dag på webben, och papperstidningarna för fördjupning. Tycka vad man vill om kvalitén, där står det som alla pratar om. Läs Resumés Kampanjer på G och Månadens Kampanj slaviskt. Para ihop kampanjer med rätt byrå och arbetsgrupp. Om du är copy, lär dig vad alla copys heter. Guld värt när man söker jobb. Skicka uppskattande mail när någon har gjort något bra. Kolla mingelbilderna för att få ansikten till namnen.

3. Läs de andra tidningarna. SvD, DN och DI har alla reklambevakning. Det är det som folk utanför branschen har koll på. När du är klar med detta (grundnivå) är det dags att gå vidare (avancerad nivå). Det innefattar regelbunden läsning av åtminstone Campaign och Advertising Age.

4. Mingla.
Håll hårt i gamla skolkompisar som har börjat jobba och smöra dig in på alla byråfester. Ofta gratis öl, och framför allt en grym chans att snacka med viktiga människor.

5. Gör det till en vana att ALLTID ta reda på vem som har gjort reklamen du ser och gillar.

6. Läs bloggarna jag har i högerspalten regelbundet. Och några till.

Det var det. Visst tar det tid att hålla koll (ca en halvtimme om dagen, när man väl har kommit igång), men som student tror jag att det är guld värt. Dels är det kul, dels kan man börja bilda sig en uppfattning om var man vill jobba. Och så kan man impa på sina medtävlande och mottävlande i 48 timmar, så klart.

Följ min tips. Om en vecka kommer en frågesport där den som har många rätt kan vinna ett fint pris. Håll utkik här på bloggen!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home