Monday, April 02, 2007

Mitt kanske längsta och krångligaste inlägg hittills

Är fullmatat i hjärnan med uppsats, uppsats, uppsats. Paniken är borta och har ersatts av en vanlig, hederlig känsla av att vara oövervinnerlig. Nu kommer det, liksom. Det alla har väntat på. Mindre än två månader kvar till världpremiären.

Lite oroväckande kan det tyckas att uppsatsen handar allt mindre om kampanjsajter, och mer om udda sätt att se på reklam. Dagens favorittanke ska jag dela med mig med här och pröva lite. Obligatorisk kommentering om ni inte fattar eller inte håller med! Såhär tänker jag:

Traditionellt säger man ju att annonsören tjänar på reklamen eftersom det bygger brand equity, vilket i sin tur ökar försäljningen av produkten eller tjänsten företaget erbjuder. Konsumenten å sin sida värdesätter reklamen eftersom han/hon får information om intressanta erbjudanden och därmed kan tillfredsställa sina behov, må de vara praktiska, sociala eller självförverkligande. Om informationsvärdet är tillräckligt stort väljer konsumenten att ta del av reklamen och gör förhoppningsvis också som reklamen säger. Och värdet för annonsören realiseras därmed.

Så här är mycket reklam uppbyggd idag, och framför allt i nya medier. När man talar om mobil marknadsföring nämns exempelvis ofta just-in-time-erbjudanden från ställen man passerar som en möjlighet. Så var det i Internets barndom också, när mailbaserad sk. permission marketing (med mottagarens godkännande) ansågs vara framtiden. Samma sak för tidig TV-reklam.

Jag tror att det här synsättet på reklam är en tankevurpa. Människor väljer inte att ta del av reklam för att få information om erbjudanden. Om det är något de flesta idag har överskott av så är det just information. Vi behöver snarare hjälp att sålla. Således succé för Google och Youtube och modebloggar.

Men om människor inte tar del av reklamen för att få information, måste det vara något annat som driver dem. Det vanligaste (i alla fall i vår studie) är underhållning. Ytterligare motiv är som det har forsats kring är en social gemenskapsgrej, för att drömma sig bort och transporteras till en annan verklighet eller för att återuppleva gamla minnen (artiklarna som handlar om det här erhåller på begäran :-)). Det finns alltså massor av anledningar till att ta del av reklam, som inte på något sätt är kopplat till erbjudandet. Reklam har ett egenvärde för konsumenten.

I slutändan tror jag att det här betyder två saker: för det första så är det betydligt lättare att nå människor med ett erbjudande om underhållning än med ett erbjudande om en produkt (därför är kampanjsajter populära och nyhetsbrev i mailboxen mindre populära). Och för det andra (trumvirvel...) så kan reklamen i sig skapa ett värde för företaget, utan att ta omvägen via produkten/tjänsten. Här måste jag vara lite lagom kryptisk, för resonemanget är fortfarande under utarbetning. Men om vårt resonemang är riktigt, så kommer efterfrågan på reklam- webb- och mediebyråer i framtiden bara att bli större. Och större. Och större.

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Om nu det funkar så som dina (och Dahléns) spekulativa tankebanor går, varför ska då de som gör reklamen inte själva satsa på slutkunden? Och om det nu är underhållningsvärdet som är det stora värdet, varför då bry sig om att begränsa sig till att handla om ett varumärke eller en produkt. Och Vips! en ny bransch är uppfunnen - produktion av underhållning. Minst sagt revolutionerande.

Egenligen kanske Volvo skulle skita i att producera bilar och satsa på att finansiera små webbfilmer om ett mysterium på en västkustö i stället.

Om man skrapar på ytan kanske det bara handlar om att kapitalisera på sitt varumärke i nya former. En fotbollsklubb är liksom inte en klädtilverkare - but still. Något nytt under solen? Just det - ny teknik, så allt måste formuleras om - eller?

Jag nöjer mig med dessa ifrågasättanden, eftersom du hade många reservationer själv - än så länge.

Om Dahléns hypoteser och "bevis" för dessa (även om också han hade reservationer) kan jag bara säga: Det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik.

12:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mycket intressant Nina! Det tog mig en liten stund att tänka i nya banor men den hypotesen som jag funderar över nu är vad som händer hos mottagaren om man gör reklam utan något som helst varumärkes- eller produktbudskap, utan bara "bjuder" på underhållning. Kan det vara så att man som tittare tycker om varumärket mer för att reklamfilmen är en stark upplevelse i sig. Kanske! Det kanske finns praktiska hinder för den reklam vi pratar om nu, dels kan det nog upplevas som riskfyllt att inte prata om brand/product och dels är det inte lätt att veta om filmen blir en "blockbuster" eller inte (precis som med nya filmer). Men visst vore det ett intressant tankeexperiment om reklampauserna blev som filmfestivaler i miniatyr! Då skulle man kanske köpa tandkrämen utav reciprocitet, inte övertalning.

12:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

En mycket passande anekdot: Det finns en nån gammal The Onion-artikel från 1996 som handlar om att Nike slutar tillverka skor och bara satsar på att göra reklamfilm.

http://www.theonion.com/content/node/39276

12:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Din uppsats låter spännande. Jag är ju rätt inte på den "sociala gemenskapsgrejen". Dessa referenser är de första som poppar upp i mitt runda huvud:

Hirschman, E. C. & C. J. Thompson (1997), Why Media Matter: Toward a Richer Understanding of Consumers' Relationships with Advertising and Mass Media, Journal of Advertising, 26 (1), 43-60.
O’Donohoe, S. (1994), Advertising Uses and Gratifications, European Journal of Marketing, vol. 28, 8 (9), 52-75.
Ritson, M. & R. Elliot (1999), The social uses of advertising: An ethnographic study of adolescent advertising audiences. Journal of Consumer Research, 26 (12), 260-177.

Nina har du kanske lite färskare artiklar att dela med dig?

1:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Alltså - sånt här görs ju i dag hela tiden. Sen hur de ekonomiska värdena kommer ur det är ju olika. Men det är lätt att falla i fällan att "allt är nytt när det händer på internet".

Ta bara soapopera - och hur det namnet uppkom.

Ta programmet Sick-Sack, finansierat ev Husqvarna-Viking och egentligen "reklam" för symaskiner förpackat i TV-serie. Room Service var fårn början en reklamfilm för färg (man såg knappt en enda tapet de första säsongerna och det var ingen slump).

Poängen är att det här har gjorts länge att det skulle vara mer attraktivt för att det hade någon sorts reklamformat som Volvos filmer jag nämnde ovan - det köper jag inte.

Sen att det skulle finnas ekonomiskt värde i det i sig låter som en ekonomisk modell direkt tagen från boo.com. Eller skulle alltså framtiden vara att Dow Jones består av en massa företag som överger sin verksamhet för att producera kortfilm. "Den nya ekonomin har en annan logik" - hmm, har vi hört det förut?

Men Dahlén kommer säkert kunna sälja en bok om det.

9:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tror att begreppet kultur i framtiden mer uttalat kommer att inbegripa samtida reklam. Kanske då att tanken/idén om en ren (fri från kommersialisering) kultur kommer att ha försvunnit. Filmindustrin är väl redan idag ett Volvo utan bilar?

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

karl oskar:

Jag tycker absolut att reklam sedan länge är en viktig del av populär- och konsumtionskulturen.

Men en värld där alla företag ska omskolas till underhållningsproducenter känns att extrapolera lite väl långt.

Om filmindustrin är ett Volvo utan bilar eller inte beror väl på var man lägger beröringspunkterna. Frågan är väl egentligen den omvända. Ska Volvo bli ett Universal, Paramount eller HBO? Ska industriföretagen bli mediahus?

Att filmer av typen Joba Bonito har underhållningsvärde i sig och att man skulle se dem även om avsändaren inte var Nike, det är väl varken kontroversiellt eller nytänkande. Frågan är ju om de filmerna skulle kunna finansieras UTAN Nike-produkter, eftersom det först då blir en Advertising economy - eller rättare sagt, det är då inte längre reklam, utan reklamfinansierad underhållning - och var är vi då? Just det - soap opera.

Kanske har Advertising economy funnits sedan 50-talet, kanske är den bara en önskan och en missuppfattning...

Kanske dags att skriva min bok om varumärken utan produkter som legat sedan 2000, eftersom vi tydligern åter är i en tid där folk törstar efter nytt buzz. Att Funky business dammas av säger det mesta.

10:24 AM  
Blogger Jonas Skoglund said...

Naturligtvis tar konsumenten del av reklamen för att få information. Det gäller framför allt vid köp som styrs av erindran. Ren underhållning är endast intressant i början av en köpsprocess eller tom innan köpsprocessen börjar. Vidare är det naturligtvis en fördel om informationen presenteras på ett underhållande sätt.

Mitt favoritexempel gällde min tonåriga bror som var sugen på att köpa ett par jeans. Han surfade runt på jeansföretagens webbar för att hitta en lämplig modell. Först besökte han Diesel. Diesels webbplats var ett under av underhållning. Säkert vunnit högvis av reklamtävlingar. En sajt som verkligen satsat på att bygga varumärke. Däremot var det näst intill omöjligt att hitta ett par jeans på sajten. Alltså, helt rätt tänkt av reklamarna om sajten bara var till för att bygga varumärke.

Men det Diesel föll på i det här läget var dom redan hade skapat sig en plats i brorsan huvud. Det var därför han knappade in adressen.

Han lämnade sajten och gick över till Levis. Företaget hade byggt en webbshop och därmed var tvugna att visa upp brallorna ifall de ville ha sålt nåt. Här kunde brorsan hitta den modell han ville ha och bege sig till närmaste affär på stan.

10:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den minimala distinktionen mellan reklam och ren underhållning som också utgör en viktig restriktion för att alla företag inte kan leverera upplevelser som kärnkompentens är väl att en produkt eller tjänst måste säljas när vi pratar om reklam i dess bredaste definition. Försäljning innebär vinstmaximering vilket leder till krav på effektivisering följdaktligen specialsiering.

Mer hållbart värde kanske kan skapas om pengarna läggs på själva upplevelsen av leveransen (design/produktinnovation) snarare än reklamen?

11:19 AM  
Blogger Nina said...

Tack för alla intressanta tankar! Och särskilt tack till Jonas för artikeltipsen, nu ligger de på mitt skrivbord redo att huggas tag i.

3:19 PM  
Blogger Skitnödigt said...

Jag som inte har tillgång till artikeldatabaser mottager gärna artiklar mailledes till peter@peter.nu

Allt ni tipsar om får ni gärna skicka till mig.

7:12 PM  

Post a Comment

<< Home