Wednesday, April 04, 2007

Jag skulle kunna tänka mig att du ska kunna läsa det här inlägget

Undersökningar är som de är. Man gör så gott man kan, men det blir aldrig perfekt. Desto viktigare då att den som tolkar dem vet vad hon/han håller på med, och att man är så tydlig som möjligt med hur undersökningen har gått till.

Svenska folket vill se reklam i SVT trumpetar resume.se idag. Ingenting om vilka frågor man har ställt, eller hur man har ställt dem, eller till vem.

I papperstidningen är rubriken Reklam i SVT - ja tack! Och där får man faktiskt reda på lite mer. Till exempel hur frågorna är ställda. Och då ser man ganska snabbt att rubrikerna är, tja... helt fel. Svenska folket vill inte alls ha reklam i SVT. Lite under 10% tycker att SVT ska finansieras med reklam. På den ledande frågan "Tycker du att public service, det vill säga SVT och Sveriges Radio, ska överväga reklamfinansiering för att utöka sitt kvalitativa innehåll, eller ska man inte överväga reklamfinansiering?" svarar bortåt 60% NEJ.

Bara frågeformuleringen får det att vrida sig i magen på varje seriös undersökare. Rent språkligt så ska man ju svara JA om man tycker att de ska reklamfinansiera eller inte reklamfinansiera. Och längden på frågan är inte riktigt klok. Men ändå. Svaren tyder väl knappast på att folk vill ha reklam i SVT?

Rubrikerna stöder sig på att 65% har svarat JA på frågan "skulle du kunna tänka dig att Sveriges Television, i någon av kanalerna, ska kunna finanseriera sändningen av stora evenemang som OS, VM, Noblefesten, Melodifestivalen med mera med hjälp av reklam, eller skulle du inte kunna tänka dig det?". För frågans formulering, se ovan och kvadrera. Den är fullkomligt obegriplig. Skulle kunna tänka sig att XX ska kunna... det är väl ingen åsikt? Det är mer en utvärdering av läget. Och faktum är att de där stora evenemangen redan delvis reklamfinansieras (av sponsorer, men den gränsen används inte särsklit filitigt av lekmän, har jag märkt). Så då har 65% av svenska folket uppfattat läget korrekt. Eller nåt.

Det är synd att Resumé som en viktig röst för branschen inte kan hantera såna här undersökningar seriöst. Det skadar trovärdigheten och överskuggar alla de äkta goda nyheter som faktiskt finns. Skärpning!

1 Comments:

Blogger Skitnödigt said...

Håller med helt (för ovanlighetens skull). Som man frågar får man svar och i det här fallet undrar man vem f*n som skrivit frågorna - är det någon praoelev från en obs-klass i någon högstadieskola?

Helt meningslös undersökning.

10:31 PM  

Post a Comment

<< Home