Tuesday, December 26, 2006

Att du läser det här inlägget gläder verkligen Nina i Åre

Nu har jag officiellt hamnat i Årekoma. Dagarna går och jag har hur mycket tid som helst, men får inget gjort. Skönt att veta att även en stirrig person som jag har lite "det löser sig" i mig. Sen senaste har det hänt en del:

1. Julafton.
Mycket trevligt. Bland toppklapparna fanns nya skidbyxor och två fina tröjor från Zadig & Voltaire. Mamma fick ett fotspa av lillebror som jag självklart måste låna. Nån dag.

2. Jag har blivit sjuk.
Riktig bondförkylning med feber, halsont och snuva. Den kommer alltid till jul, som ett brev på posten. Därför har de senaste två dagarna inte alls ägnats åt skidåkning. Istället har jag sett sju avsnitt av Desperate Housewives, fyra av Rome, samt blvit helt uppslukad av Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Riktigt old school jullov, helt enkelt.

3. Det regnar fortfarande och är plusgrader=ingen snö. Jag hoppas att alla i Stockholm/Thailand är riktigt skadeglada, så att åtmindstone någon får ut något av det här skitvädret.

Nu till dagens marknadsföringsgrej. Igår när jag slet upp julklappsboxen Rome så läg däri ett litet handskrivet brev. Det var undertecknat Felix Herngren och vi som jobbar med film. Brevet (med grym copy) tackade mig som köper film för att jag hjälper till att finansiera nya filmer. Äntligen!

Jag tror mycket på såna här grepp. Det är alltid enklare att berömma folk som gör rätt än att skälla på folk som gör fel. Det är ju knappast hokus pokus, klart att man lyssnar mer när någon är snäll än när någon skäller. Lite som att man ser negativa budskap som något som rör kollektivet medan positiva budskap rör mig.

Ibland är det slöseri att kommunicera med lojala kunder (eller folk som gör rätt, i det här fallet), men just i filmsituationen behövs det verkligen. Beteendet är föränderligt och bytesbarriärerna låga. Ska man fortsätta betala för grejer krävs tydliga incitament. Som att boxen är snygg. Eller att man får en klapp på axeln.

Det är därför som jag, om jag vore statsminister för en dag, skulle införa en ändring i deklarationen. Samtidigt som den skickas ut, vill jag lägga i ett litet brev. Brevet tackar mottagaren för hans eller hennes bidrag till samhället under det gångna året. Typ:

Hej Nina. Under 2006 har du betalat 30 000 kronor i skatt. Det har räckt till 275 skolmåltider och ett extra hemtjänstbesök i veckan för Ines Persson i Bredäng. Bra jobbat!


Då skulle det helt enkelt bli väldigt mycket roligare att betala skatt. Eller att betala 500 spänn för en DVD-box som jag kunde ha laddat ner gratis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home