Tuesday, December 19, 2006

Konstig kontext

Med risk för att verka lika tjatig som en papegoja, här är en intressant grej som dök upp på Reklamfeber idag. Jag älskar ju att jobba med kontexteffekter, och här är en helt omedveten men väldigt rolig sådan. Frågan är vem som förlorar mest? Mina pengar är på de svältande barnen. Kanske för att jag har blir sjukt irriterad varenda gång jag ser den. Så mycket mediepengar, så viktigt budskap, och en så kackig annons! Usch. Första gången jag såg den trodde jag att den var ett skämt.

Eftersom man alltid står sig själv närmast tror jag att de flesta bara screenar bort de svältande barnen. Framförallt när McDo är så mycket mer färgglad. Mer komplicerade än så är vi i regel inte.

Men det skummaste av allt är kommentarerna till inlägget på Reklamfeber. Tror folk på allvar att det är en medveten placering? Från vem i sådana fall? Och med vilket mål? Att folk ska skicka sina McDonaldspengar till Afrika? Och den stora frågan:Har kommentatörerna någonsin träffat en mediebyrå? Den dagen sådana saker som sammanhang och omgivning når in på mediebyråernas kontor, då kanske jag funderar på att börja jobba på ett.

(Dessutom skulle en medveten placering kräva att båda företagen låg hos samma mediebyrå, som aktivt valde att sänka den ena för att haussa den andra. Inte så troligt kanske. Folk är verkligen dumma ibland.)

Ibland låter jag obehagligt lik Researcher. Lovar att bättre mig. Nästa inlägg ska handla om något roligt, jag lovar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home