Tuesday, September 05, 2006

Kreativ härdsmälta

Igår hade vi seminarium om kreativitet. Om jag måste höra det ordet fler gånger så kommer jag att svimma, ärligt talat. MD sa något i stil med: Kreativitet är en meningsfull nyhet. Fast det där med meningsfull blev väldigt tyst, så antagligen kommer jag behöva fortsätta leva i en värld där folk tror att påhittighet är samma sak som kreativitet. Och säga att vi på XL är kreativa, alla konstnärer är kreativa och fråga om jag vill in i reklambranschen eftersom det är så mycket mer kreativt.

Såhär tycker jag: Kreativitet är att göra något på ett nytt sätt så att det blir bättre än det var innan. Så: Nej nej nej! Alla som håller på med något som inte fokuserar på siffror är inte kreativa! Vissa är det, andra inte. Många bra reklamkampanjer är inte det minsta kreativa. De gör saker på ett bra, men inte nytt sätt. Eller så är det nytt, men inte direkt bättre än innan. Det är påhittighet.

Och jag är inte kreativ bara för att jag läser MCXL. Så det så. Snarare fick jag reda på i testerna vi gjorde igår att jag inte alls är kreativ. Därmed inte sagt att jag inte vill vara det. Jag tror att kreativitet är jätteviktigt, bara enormt överutnyttjat som etikett på allt som är annorlunda mot det betraktaren är van vid. Så nu ska jag börja göra dagliga kreativitetsövningar. Imorse gick jag upp ur sängen från kortändan. På vägen till skolan satte jag min iPod på shuffle. Små steg mot en roligare värld.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home