Wednesday, January 24, 2007

Live just nu (och ändå för sent)

Lite nya kampanjsajter.

Av Forsman för Volvo C30. Snygg sajt. Det bästa är designerns inredningsprat, Och är det bara jag som tycker att think outside the box måste vara en helt utsliten klyscha även utanför reklambranschen? Men den går ju helt klart fram. Och fastnar. Även om jag inte riktigt förstår vad det är som är utanför boxen.

Och så av Farfar för Diesel. Efter diskussioner på byrån idag kan jag konstatera att det är kul att någon äntligen tar interaktivitet hela vägen (som CP+Bs Burger King-kyckling, fast i verkligheten, som Bjarne sa.) Och att genomförandet är gediget, men att det verkligen inte tilltalar mig. Faktumet att huvudpersonerna är halvnakna hela tiden känns väl befogat när man gör reklam för underkläder, men hela genomförandet känns lite...ofräscht. Jag (som ändå är pang mitt i målgruppen) känner mig inte välkommen. Chattrummet befolkas av killar som höhöhöar och vill att tjejerna ska klä av sig ännu mer. Och tjejerna (som skulle kunna vara någon sorts identifikationsfaktor) verkar bara konstiga och utan syfte. "Kapningen" hade behöft en intressantare historia än "vi vill bli kända".

Jag tror att det stora problemet är att det skulle ha varit Diesel-provokativt om det kom för tre-fyra års sedan, när dokusåpor fortfarande var lite nytt och kul. Nu för tiden, när tom kidsen och lantisarna har övergett Big Brother, är greppet varken kul eller provokativt, bara lite gammalt. Och det spiller över på varumärket.

Men kanske funkar den bättre utanför Sverige?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home