Tuesday, November 28, 2006

Workshopvisdom

Idag har vi blivit drillade av både King och Brindfors. King var underbart generösa och bjöd på både fika och lunch på deras kontor, och dessutom var kunden (Non Smoking Generation) på plats. Drömläge alltså. Workshopen blev också helt ok, även om lösningarna ofta var lite väl lika varandra.

Med Brindfors gick det sämre. Kollektiv härdsmälta ledde till lösningar som bara var snäppet bättre än Brindfors egna för Vattenfall, som jag inte alls gillar och verkligen hade idéer till att förbättra. Idéer som bara försvann. Typiskt.

Efter idag kan jag dock konstatera två saker;

1. Det är tråkigt att jobba med lätta kunder som alla gillar. Just nu ger alla kunder oss i uppdrag att jobba med klimatfrågor. Så jäkla tacksamt, så jäkla tråkigt. Ge oss en riktig alla-hatar-oss-och-byrån-också-kund istället. Fel idé på fel plats, ingen budget och börja från noll. Det är kul.

2. Reklambyråer måste bli bättre på att sälja sig själva. Vi kräver att kundernas brief ska rymmas på en A4. Vi säger stolt att vi kan få in ett helt varumärkeslöfte i en logga eller en pay-off. Vi hävdar att produktutveckling och attribut sällan är det som gör en vara köpt; det är varumärket.

Hur kan det då ta 50 minuter att presentera sin egen byrå? I de flesta fall är det som att alla anställda på nämnda byrå skulle komma dit och prata om vad de åt till frukost i två minuter var. Vilket vore roligare. För nu läggs tiden på att presentera just den byråns unika modell för strategi. Vilken ju alla borde fatta inte är så unik. Stackars kunder som ligger i pitch, de måste väl lyssna tills öronen trillar av. Nej, lev som ni lär och visa att man kan säga mycket med en mening.

Men alla är faktiskt inte hopplösa på detta. Jag avslutar därför positivt med en topplista; MCXL-höstens bästa presentationer har hållts av:

Åkestam.Holst
Storåkers McCann
GCI
P&G för Wella
Leo Burnett

Utan inbördes ordning, för minnet kanske sviker mig. Bra jobbat! Nu ska jag sova. Imorrn är det tillbaka till Garbergs som gäller.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home